فاطمه
Fatima
۱۶+
مناسب برای بالای ۱۶ سال
پیشنهادهای مشابه
نمایش همهنقد و بررسی
غیر موثق: متأسفانه برای بعضی فیلمها، دادههای کافی نداشتیم. بنابراین، تحلیلهای این دسته ممکنه دقیق نباشن و فقط به عنوان یک راهنما در نظر گرفته بشن.
خشونت: کم
ترس: خیلی کم
ناهنجاری اجتماعی: متوسط
الگوی مثبت: زیاد
پیام مثبت: زیاد
خلاصه فیلم
ویرایشدر فاطیما، در بهار ۱۹۱۷، فرشتهای از صلح به لوسیا ۱۰ ساله (استفانی گیل) در بیرون از کلیسای فاطیما، پرتغال، ظاهر میشود. اندکی بعد، مخلوقی آسمانی دیگر به لوسیا و دو دختر عمویش ظاهر شده و از آنها میخواهد که پیامی را برسانند که چگونه میتوانند به جنگ جهانی اول پایان دهند. بچهها به سرعت خود را در میانهی طوفانی از آتش میان مقامات کلیسا و دولت مییابند که آنها را تحت فشار قرار میدهد تا از گفتههایشان برگردند، و زائرانی که میخواهند در این تجربه سهیم باشند.
درباره این موارد گفتگو کنید
- خانوادهها میتوانند در مورد نحوه نشان دادن صداقت توسط کودکان در فاطیما صحبت کنند. چگونه این قدرت شخصیتی به آنها کمک میکند تا از دوران سخت عبور کنند؟
- فیلم چگونه رویدادهای تاریخی در مرکز آن را به تصویر میکشد؟ به نظر شما تا چه حد دقیق است؟ چالشهای اقتباس یک داستان مبتنی بر واقعیت با عناصر ماوراءالطبیعه برای نمایش در صفحه چیست؟
- این فیلم چگونه تعریف «ایمان» را نشان میدهد؟ آیا با آن موافق هستید؟
- این فیلم به نظرتان برای چه کسانی ساخته شده؟ آیا فقط برای افرادی است که به مسیحیت اعتقاد دارند، یا برای پیروان ادیان دیگر و مخاطبان غیرمذهبی هم جذاب خواهد بود؟
- آیا فکر میکنید معجزات امروزی وجود دارند؟ یا معجزات کوچکی که نادیده گرفته میشوند؟ آیا فکر میکنید علم و ایمان میتوانند با هم کار کنند، یا اینکه باید یکی از این دو باشد؟
آنچه والدین باید بدانند
ویرایشوالدین باید بدانند که فاطیما فیلمی درام در مورد یک رویداد مذهبی در سال 1917 است که به آن «معجزه خورشید» گفته میشود. سه کودک 7 تا 10 ساله گزارش میدهند که مریم باکره به آنها ظاهر شده و از آنها خواسته است پیام او را برسانند که جنگ جهانی اول پایان خواهد یافت اگر مردم دعا کنند و سختیهای زیادی را متحمل شوند. علیرغم فشار شدید از سوی افراد قدرتمند برای تغییر داستان، کودکان با صداقت و درستکاری خود را نشان میدهند و به گفتن حقیقت ادامه میدهند. در تلاش برای برآورده کردن نیاز به «سختی کشیدن»، بزرگترین کودک، لوسی (استفانی گیل)، در حال آسیب رساندن به خود به روشهایی غیر تهدیدکننده زندگی نشان داده میشود. فرشتگان بینشهای خشونتآمیز را با کودکان به اشتراک میگذارند، از جمله صحنههای نبرد وحشتناک، کشیشهایی که مورد اصابت گلوله قرار میگیرند و تصاویری از اعماق آتشین جهنم. خط زمانی بین سالهای 1917 و 1989 جهش میکند، زمانی که یک استاد دانشگاه شکاک با لوسی - که اکنون یک راهبه سالخورده است - در مورد این رویدادها مصاحبه میکند (و سوالاتی را مطرح میکند که بینندگان غیرمذهبی ممکن است داشته باشند). اگرچه داستان در مورد کودکان است، احتمالاً برای آنها خیلی جالب نخواهد بود. ارزش فیلم بیشتر در درک شرایط پیرامون یک معجزه در دوران مدرن و آنچه برای رسیدن به مقام قدیس لازم است، نهفته است. برای آگاهی از فیلمهای مشابه بیشتر، میتوانید برای دریافت ایمیلهای هفتگی شب فیلم خانوادگی ثبت نام کنید.
این فیلم چه نکات مثبتی دارد
مارک پونتهکوروو با اولین فیلم بلند انگلیسیزبانش به عنوان کارگردان، فرشتگان را به آواز وامیدارد، اما همهچیز همان است که از یک فیلمبردار با سابقه انتظار میرود: فیلمبرداری زیبایی دارد. غارها، خانههای تاریک و لباسهای کسلکننده پویاتر به نظر میرسند، درحالیکه موجودات فرشتهوار و پاکی چهره کودکان درخشانترند. عکاسی خیرهکننده فاطیما انتظارات مغز شما را تغییر میدهد: این چیزی نیست که ما از یک فیلم ارزانقیمت مبتنی بر ایمان انتظار داشته باشیم. بلکه این یک تولید بزرگ درباره شخصیتهای با ایمان است. برای کسانی که (هنوز) منتظر لحظهای هستند که داستانهای ایمان واقعاً جریان اصلی شوند، این یک گام در آن جهت است.متاسفانه، فیلمنامه تاثیر احساسی ندارد و به همین دلیل، بینندگان را درگیر داستانی که باید تکاندهنده باشد، نمیکند. تا زمانی که به معجزه میرسیم، به صراحت تاثیرگذار نیست. مخاطبانی که احتمالاً از فیلم تعریف میکنند، بزرگسالانی خواهند بود که به دنبال بینش هستند -- و البته، کسانی که ایمان دارند. برای والدینی که امیدوارند به فرزندان خود نشان دهند -- نه فقط بگویند -- که معجزات وجود دارند یا برای توضیح مریولوژی، این فیلم جذابیتی ندارد. ایده اینکه مریم باکره تصاویر وحشتناکی از جنگ و پاپی که به سرش شلیک میشود را به کودکان نشان میدهد، آنها را به سفری به جهنم میبرد، و به آنها میگوید که شخصاً باید "رنج زیادی" متحمل شوند تا جنگ جهانی را پایان دهند و اعضای خانوادهشان را به خانه برگردانند، با بیشتر آموزههای مسیحی امروزی همخوانی ندارد. پونتهکوروو بهترین تلاش خود را میکند تا داستان را به مخاطبان امروزی برساند، با گنجاندن نویسندهای امروزیتر که یک شکاک است، و به او اجازه میدهد تا سوالات دشواری بپرسد. اما بیشتر کودکان مشتاق نیستند تا پاسخ را پیدا کنند -- آنها مشتاق خواهند بود که بدانند چه زمانی میتوانند اتاق را ترک کنند.
دیدگاههای کاربران
دیدگاهی ثبت نشده است.