درباره فیلم
فیلمی فانتزی که داستان دو دختر نوجوان 16 ساله به نامهای سوفی و آگاتا را روایت میکند، آنها طی اتفاقی وارد دو مدرسه متفاوت به نامهای «خوب» و «شر» میشوند. سوفی برخلاف میلش وارد مدرسه شر میشود. او تلاش میکند تا به بقیه بفهماند که فرد خوبی است و باید در مدرسه خیر باشد. این تلاشهای او فایده ندارد و درنهایت دست از تلاش میکشد و نقش دختری بد را ایفا میکند. در ادامه ماجراهای زیادی در مدرسه روی میدهد و رابطهی دوستی این دو نوجوان به چالش کشیده میشود. یکی از موضوعات اصلی در این محصول پیوند دوستی عمیق بین این دو نوجوان است.
تصاویر فیلم
پیشنهادهای مشابه
نمایش همهنقد و بررسی
معتبر: این تحلیلها بهترین و دقیقترین نتایج رو دارن! ما دادههای کافی و باکیفیت داشتیم و هوش مصنوعی ما نتایج مناسبی رو برای این دسته از فیلمها بهمون داده.
خشونت: کم
ترس: خیلی کم
ناهنجاری اجتماعی: کم
الگوی مثبت: ندارد
پیام مثبت: ندارد
خلاصه فیلم
ویرایشدو مدرسه جادویی به نام خیر و شر وجود دارد. مدرسه خیر قهرمانها را و مدرسه شر افراد خبیث را تربیت میکنند. دو برادر به نامهای ریان و رافال به ترتیب مدیر این مدارس هستند اما رافال در یک مبارزه ناعادلانه و با استفاده از جادوی خون به دور از چشم همه برادرش ریان را میکشد و در پوشش ریان مدیریت کتابخانه را به عهده میگیرد.
سالها از این ماجرا میگذرد؛ دو دوست صمیمی به نامهای آگاتا و سوفی در روستای گاوالدون زندگی میکنند. سوفی نامادری بدجنسی دارد و همیشه در آرزوی ازدواج با یک شاهزاده است. آگاتا نیز به خاطر مادر جادوگرش، از طرف بقیه مردم شهر اذیت میشود. این دو وارد مدارس خیر و شر میشوند؛ سوفی که عاشق رفتن به مدرسه خیر بود، بالاجبار وارد مدرسه شر شده و آگاتا که هیچ علاقهای به هیچکدام از مدارس ندارد وارد مدرسه خیر میشود.
اتفاقات زیادی در مدرسهها میافتد و سوفی از اینکه هرچه تلاش میکند تا به همه بفهماند که او فرد خوبی است و باید در مدرسه خیر باشد خسته میشود. کم کم رابطهی دوستی سوفی با آگاتا به هم میخورد. رافال با چهره اصلی خود به سراغ سوفی میرود، او را گول میزند و جادوی خون را به او منتقل میکند. دیگر هیچ کس جلودار سوفی نیست و درگیری بزرگی بین اعضای دو مدرسه پیش میآید. رافال دوباره سراغ سوفی میآید و او را میبوسد به این ترتیب هر دو مدرسه خیر و شر نابود میشود و سوفی با دیدن مرگ دوستانش از کرده خود پشیمان میشود. هنگامی که رافال به سمت آگاتا تیر پرتاب میکند، سوفی فداکاری میکند و جان آگاتا را نجات میدهد اما خودش به خاطر زخم تیر میمیرد. در این هنگام آگاتا گریه میکند و سوفی را میبوسد که باعث زنده شدن دوباره سوفی میشود.
در پایان آگاتا به جای ازدواج با یکی از اعضای خیر، ترجیح میدهد کنار دوستش سوفی به شهر گاوالدون برگردند.
درباره این موارد گفتگو کنید
- به نظرت اعضای گروه «خوب» به راستی افراد خوبی بودند؟ اعضای گروه «شرور» چطور؟ ویژگی منفی اعضای هر دو گروه چه بود؟ آیا برچسب زدن به دیگران کار درستی است؟ آیا این ویژگیهایی که اعضای خوب و شرور نشان داده شدند، واقعا میتواند ملاکی برای خوب و بد بودن انسانها باشد؟ چطور میتوان رفتارهای خوب و بد را از هم تشخیص داد؟ آیا رفتار خوب و بد نبی است یا مطلق؟ به نظرت چه رفتارهای خوب و بدی هستند که همه مردم با هر دین و آیینی آن را میپسندد و از آن بیزارند؟ آیا وجود افراد شرور در دنیا الزامی است یا ناگزیر؟ واقعا دنیا برای تعادل، نیازمند افراد شرور است؟ به نظرت این گزاره چه تبعاتی میتواند داشته باشد؟ اگر واقعا دنیا نیازمند افراد شرور باشد، پس مجازات افرادی که به کارهای اشتباهی دست میزنند چه میشود؟ اگر برای تعادل دنیا نیازمند این باشیم که افرادی دست به کار نادرستی بزنند، شاید لازم باشد از آنها برای حفظ تعادل تشکر نیز بکنیم! چرا برخی افراد دست به کارهای اشتباهی میزنند؟ آیا انسانها در انجام کارهای خوب و بد حق انتخاب دارند؟ خلاصه: میتوان پیرامون رفتارهای خوب و بد، حق انتخاب انسان در انجام کارهای خوب و اشتباه و ... صحبت کرد.
آنچه والدین باید بدانند
ویرایشاین فیلم براساس رمانی به همین نام به نویسندگی «سومان چینانی» ساخته شده است، فضای داستان رنگارنگ، جذاب و پر از عناصر جادویی است. این داستان وجود افراد خوب و شرور را لازمه تعادل جهان میداند و در ادامه دو مدرسه متفاوت و متضاد را نشان میدهد که دو گروه با عناوین «خوب» و «شرور» را تربیت میکنند.
به طور کلی مطالب بحث برانگیزی در این محصول مطرح میشود؛ فیلم ابتدا تعاریفی سطحی از خوب و بد را به مخاطب ارائه میدهد و در پایان ضمن رد هر دو گروه این مطلب را میرساند که تقسیمبندی افراد به خوب و بد اشتباه است. این موضوع میتواند برای مخاطبان نوجوان قدری پیچیده باشد و آنها را در تشخیص خوب و بد و درستی و نادرستی کارها به اشتباه بیاندازد. با این دیدگاه، انتخاب دوست خوب و ناباب چه اهمیتی میتواند داشته باشد. ممکن است برای نوجوانان این سوال پیش بیاید که چرا وجود افراد شرور در دنیا ضروری است؟ آیا دنیا به افراد شرور برای تعادل نیاز دارد؟ رفتار «خوب» و «بد» چه تعریفی میتواند داشته باشد؟ والدین میتوانند پیرامون این موضوعات با فرزندانشان گفتوگو کنند.
دختران مدرسه «خوب» مطابق اهداف آموزشی باید تلاش کنند نظر پسران را به خود جلب کنند، به طوریکه اگر درخواستی از سوی آنها دریافت نکنند از مدرسه مردود میشوند. این مسئله به عنوان اصلیترین و مهمترین هدف دخترها نشان داده میشود. در طول داستان نیز دختری که در زمانهای قدیم نتوانسته بود انتظارات مدرسه را برآورده کند و به این ترتیب از بین رفته بود توسط آگاتا زنده میشود. این موضوع میتواند برای دختران نوجوان حساسیت برانگیز باشد و برای آنها درگیری فکری ایجاد کند.
خلاصه:
این محصول براساس مجموعه رمانی با همین نام ساخته شده و دو گروه با عناوین خوب و شرور را معرفی میکند. داستان تعاریفی سطحی از خوب و بد را از طریق آنها نشان میدهد و بعد با رد هر دو گروه، به مخاطبان این پیام را میرسند که نباید افراد را به خوب و بد تقسیم کرد و همه باید با هم دوستانه رفتار کنند. این مسئله توجه و راهنمایی والدین را میطلبد. گفتوگو پیرامون پیامهای این اثر میتواند به نوجوانان در تشخیص جنبههای مثبت و منفی پیامهای فیلم کمک کننده باشد.
این فیلم چه نکات مثبتی دارد
این فیلم با تکیه بر منبع داستانی اثباتشده (مجموعه کتابها) و همچنین فرمولهای فانتزی آزمودهشده در مدرسه با نقشهای اصلی نوجوانان، اصلاً احساس نمیشود که اصالت داشته باشد. اما نت فلیکس دقیقاً مخاطبان هدف «مدرسه خوب و بد» را میشناسد. و با توجه به پایان باز این فیلم و تعداد کتابها در سری اصلی، این پلتفرم احتمالاً امیدوار است که آن مخاطبان برای دیدن ادامه بازخواهند گشت. (این مسئله این سؤال را مطرح میکند که چرا یک مینیسریال نباشد؟) این دسته از بینندگان با مدت زمان دو ساعت و نیمه یا مقدمه بیش از حد پرشده فیلم، منصرف نخواهند شد. مخلوطی از شخصیتها، لهجهها و ایدهها، از جمله راوی که گاهی هست و گاهی نیست (با صدای کیت بلانشت) ممکن است برای تازهواردان به این دنیای هری پاتر و ملاقات با شاهزادههای دیزنی، بازدارنده باشد.این فیلم پیامهای مثبتی دارد و به خوبی پایان مییابد، البته به شرطی که تا انتها آن را تماشا کنید. جنبههای فنی مانند لباس، دکور و صحنهآرایی مبارزات، همگی تحت کارگردانی پل فیگ به خوبی اجرا شدهاند و فضای کتاب را به خوبی به تصویر کشیدهاند. موسیقی متن فیلم نیز با حضور پررنگتر زنان، حال و هوای مدرنتری دارد. این فیلم همچنین برخلاف بسیاری از فیلمهای دیگر، از حضور بازیگران بزرگسال سرشناس بهره میبرد که به آن اعتبار میبخشند. با این حال، از ظرفیت آنها به درستی استفاده نشده است. به این معنی که بازیگران نوجوان در مرکز توجه قرار دارند. شخصیت آگاتا ویلی، مرکز واقعی فیلم است و فرصتی برای اجرای واقعیتر و غیرتئاترگونهتر در مقایسه با شخصیت سوفی فراهم میکند، که توسط کاروسوی کوچک جسورانه به تصویر کشیده شده است. امیدواریم بزرگسالان و شخصیتهای نوجوان دیگری مانند هورت و بئاتریس، در فیلم بعدی زمان نمایش بیشتری داشته باشند.
دیدگاههای کاربران
دیدگاهی ثبت نشده است.