درباره فیلم
امپراتور چین تصمیم میگیرد سه دختر خود را به عقد سه شاهزاده از کشور کویکونگ دربیاورد تا با آنها متحد شود و جلوی حملهی مغولها را بگیرد. مولان و شانگ که قصد ازدواج با یکدیگر دارند، باید شاهزاده خانمها را تا کویکونگ همراهی کنند؛ اما شاهزاده خانمها دل در گروی افراد دیگری دارند. موضوع اصلی داستان اهمیت «عشق» و گوشسپردن به ندای قلب است.
تصاویر فیلم
پیشنهادهای مشابه
نمایش همهنقد و بررسی
معتبر: این تحلیلها بهترین و دقیقترین نتایج رو دارن! ما دادههای کافی و باکیفیت داشتیم و هوش مصنوعی ما نتایج مناسبی رو برای این دسته از فیلمها بهمون داده.
خشونت: کم
ترس: کم
ناهنجاری اجتماعی: کم
الگوی مثبت: خیلی کم
پیام مثبت: خیلی کم
خلاصه فیلم
ویرایشدر ادامهی فیلم اول، «ژنرال شانگ» و «مولان» تصمیم میگیرند باهم ازدواج کنند؛ اما «موشو» تصمیم میگیرد مانع ازدواجشان شود تا شغلش را از دست ندهد. ارتش «مغول» قصد دارد به «چین» حمله کند و چین برای جلوگیری از آن، باید با امپراتوری «کویکونگ» متحد شود. امپراتور از مولان و شانگ میخواهد که سه دخترش را در سراسر چین همراهی کنند تا با سه شاهزادهی کویکونگی نامزد شوند. اگر این کار درعرض سه روز به پایان نرسد، اتحاد فرو میپاشد و مغولها چین را نابود میکنند. مولان و شانگ همراه با سه مرد جوان برای بدرقه شاهزاده خانمها به پادشاهی جدید خود عزیمت میکنند. در طول راه سه دختر امپراتور، عاشق سه محافظشان میشوند. «موشو» نیز در طول مسیر باعث میشود مولان و شانگ باهم دعوا کنند. راهزنها به شاهزاده خانمها حمله میکنند و شانگ درحین مبارزه با آنها به درهای عمیق پرت میشود و مولان فکر میکند که او مرده است.
مولان معتقد است دخترها باید با عشق ازدواج کنند، او به امپراتوری کویکونگ میرود و میگوید بهجای شاهزاده خانمها، حاضر است با پسر بزرگ امپراتور ازدواج کند. امپراتور کویکونگ میپذیرد؛ اما درپایان معلوم میشود که شانگ زنده است. اینبار موشو که درس عبرت گرفته است، سعی میکند تا علاوه بر حفظ اتحاد چین و کویکونگ، پیوند ازدواج را بین مولان و شانگ برقرار کند.
درباره این موارد گفتگو کنید
- از فرزندان خود بخواهید دربارهی موقعیتهایی که خواست و علاقهی قلبیشان با مسئولیتهایی که دارند، در تضاد بوده است صحبت کنند؛ مثلاً اگر پیرویکردن از علایق شخصیمان برای دیگران دردسر ایجاد کند، باید چه کار کنیم؟ چه راههایی وجود دارد که هم به علایقمان بپردازیم و هم مسئولیتمان را انجام دهیم؟ اگر قرار باشد همه فقط از علایق قلبیشان پیروی کنند، چه اتفاقی میافتد؟ به غیر از گوشکردن به ندای قلب در مسیر زندگی، از چه چیزهایی میتوانیم برای پیداکردن راهمان استفاده کنیم؟ از فرزند خود بخواهید دربارهی راههایی که میتوان علاوه بر حفظ آزادیهای شخصی، به نیازهای دیگران هم توجه کرد، بیاندیشد و تجربیاتش را بیان کند. دربارهی نقشآفرینی مثبت زنان در جامعه با فرزندان نوجوان خود گفتوگو کنید. میتوانید دربارهی نقش آوازخوانی، موسیقی و تأثیرگذاری آنها و آموزههای این سرودها در انیمیشنهای دیزنی با فرزند خود صحبت کنید. خلاصه: به غیر از گوشکردن به ندای قلب در مسیر زندگی، از چه چیزهایی میتوانیم برای پیداکردن راهمان استفاده کنیم؟
آنچه والدین باید بدانند
ویرایشلازم است والدین بدانند تأکید زیاد این انیمیشن بر داشتن آزادی (و آزادیهای غیرمتعارف برای شاهزاده خانمها) میتواند برای سنین ابتدایی کودکی تناقضآفرین باشد. بهویژه اینکه در این انیمیشن «آزادی فردی» درمقابل میهنپرستی و گوشسپردن به درخواست والدین قرار میگیرد، نه در کنار آن. این بازنمایی بهصورتی است که گویا آزادیهای فردی و میهنپرستی در تناقض با یکدیگر قرار دارند و باید یکی از آنها را انتخاب کرد؛ برای مثال شاهزاده خانمها در ابتدای داستان با لباسهای بلند و گشاد و درحالیکه صورت خود را از مردان میپوشانند، نمایش داده میشوند؛ اما در پایان میبینیم که آنها بادبزنهای خود را که برای پوشش صورتشان استفاده میکردند با ناراحتی و دلزدگی به کناری پرت میکنند و در شعری که با هم میخوانند میگویند دلمان میخواهد آزاد باشیم و با لباس زیر و کفشهای جلوباز به گردش برویم.
به علاوه پرداختن مکرر به روابط عاطفی بین زوجین و نمایش صحنههایی مانند زلزدن به دختران، مزاحمت برای دختران، محبتهای کلامی به مردان غریبه و نوازشهای خارج از عرف و...، همچنین صحنههای زدوخورد و درگیری زیاد که شخصیتهای مثبت انیمیشن در آن نقش اساسی دارند، موجب میشود نمایش این انیمیشن را برای کودکان زیر دوازده سال توصیه نکنیم. از مهمترین مسائل نوجوانان در این سنین، ساختن هویت یکپارچه است. تشکیل هویت؛ یعنی مشخصکردن اینکه چه کسی هستید، برای چه چیزهایی ارزش قائلید و چه مسیری را میخواهید دنبال کنید. ارائهی الگوهایی ناقص در این سن و پافشاری بر تجربههایی که میتواند در تناقض با زمینههای فرهنگی خانواده و جامعه باشد، نوجوانان را در یافتن هویت سالم و یکپارچه دچار مشکل میکند.
توصیه میشود درصورت نمایش این محصول برای کودکان خود، دربارهی مضامین این انیمیشن با او گفتوگو کنید و سعی کنید گفتوگو را بهسمتی ببرید که با گرهگشایی و مسئلهیابی مداوم همراه باشد. با فرزندان خود دربارهی داشتن آزادی درکنار اهمیتدادن به دیگران و مسئولیتپذیری صحبت کنید. از او بخواهید نظر خودش را دربارهی خواستههایی که در تضاد با مسئولیتهایش است بیان کند و دربارهی راهکارهای جمعکردن بین آزادی و مسئولیتپذیری بیاندیشد.
خلاصه: ارائهی الگوهای ناقص در این انیمیشن میتواند فرزندان شما را دچار سردرگمی کند. همراهی شما با فرزندتان در نمایش این انیمیشن ضروری است.
این فیلم چه نکات مثبتی دارد
گویندگان خوبی مانند مینگ-نا ون در نقش مولا و پت موریتا در نقش امپراتور، برای دنبالهٔ فیلم محبوب مولا بازگشتند، اما این فیلم مشکلات خودش را دارد. واضح است که سازندگان در پیدا کردن راهی برای ادامهٔ این افسانه با مشکلاتی مواجه بودهاند. مولا ۲ شبیه کارتونهای صبح شنبه است، با داستانی سبک که قهرمان نجاتدهندهٔ چین را به عنوان یک همسرگزین برای سه شاهزاده خانم نشان میدهد. اگرچه در فیلم اول، استقلال و خودآگاهی مولا باعث شد تا او برای محافظت از پدرش و نجات کشورش، از او نافرمانی کند، اما در اینجا «پیروی از قلب» به معنای عاشق شدن آنی شخصیتها و سپس نادیده گرفتن توافقهایی است که با والدین خود داشتهاند. آنها به جای اینکه قوی به نظر برسند، خودخواه و بیثبات به نظر میرسند.مushu اژدهای محافظ مولا است که به مضحک بودن فیلم افزوده است. دشوار است که تصمیم دیزنی برای گنجاندن بیشتر این شخصیت آزاردهنده در دومین نسخه فیلم را درک کنیم. در اینجا، Mushu از روی حسادت، سوءتفاهم و در نهایت یک درگیری جدی بین مولا و شانگ را برمیانگیزد. در پایان، رویدادها و احساسات خود را برطرف میکنند، اما این فرایند چندان خوشایند نیست. دردسری که او ایجاد میکند خندهدار نیست، غمانگیز است. DVD شامل یک بازی شناسایی سایه است که ممکن است برای کودکان دشوار باشد. ویژگی "دنیای مولا" سرگرمکننده و آموزشی است و نمادی از نمادهای فرهنگی چینی را کاوش میکند.
دیدگاههای کاربران
دیدگاهی ثبت نشده است.