درباره فیلم
دختربچهای که با مادرش زندگی میکند و قرار است برای پیشرفت در زندگی به یک آکادمی معتبر برود. مادرش او را مجبور میکند تا از «برنامهی زندگی» پیروی کند؛ این برنامه تمام ثانیههای زندگی را برنامه ریزی کرده، حتی هدیههای تولدش را! دختربچه که میخواهد بزرگ شود اما کودکی را فراموش نکند، به این برنامه زیاد پایبند نیست. «شازده کوچولو» انیمیشن فانتزی و درام بر اساس کتابی با همین عنوان نوشتهی «آنتوان دو سنت اگزوپری» اقتباس شده است. این داستان تنها بهانهای شده است تا نظام آموزشی، نظم و انضباط فراگیر و نفوذناپذیر جامعه مدرن مورد انتقاد قرار گیرد. خشونت، ترس و ناهنجاری اجتماعی در این انیمیشن قابل نادیده گرفتن است اما پیامها و الگوی مثبت باعث شده است تا انیمیشن مفیدی برای نوجوانان در دسترس ما باشد.
تصاویر فیلم
پیشنهادهای مشابه
نمایش همهنقد و بررسی
معتبر: این تحلیلها بهترین و دقیقترین نتایج رو دارن! ما دادههای کافی و باکیفیت داشتیم و هوش مصنوعی ما نتایج مناسبی رو برای این دسته از فیلمها بهمون داده.
خشونت: کم
ترس: خیلی کم
ناهنجاری اجتماعی: متوسط
الگوی مثبت: متوسط
پیام مثبت: متوسط
خلاصه فیلم
ویرایش«شازده کوچولو» اقتباسی است از داستانی با همین نام نوشته ی «آنتوان دو سنت اگزوپزی» که اولین اقتباس انیمیشن بلند از این داستان به حساب میآید. در این انیمیشن دختری با مادر خود زندگی که میکند که پدرشان آنها را ترک کرده است و حالا مادر این دختر در تلاش است برای آنکه آینده ی فرزند خود را تامین کند، او را به معتبرترین آکادمی بفرستد. دختربچه در اولین آزمون شکست میخورد، مادرش خانه را عوض میکند و یک تخته ی آهنربایی به نام «نقشه زندگی» تهیه میکند. در این نقشه تمام دقیقههای زندگی دختربچه طرح ریزی شده است. در همسایگی این خانواه پیرمردی زندگی میکند که رفتارش با همه ی مردم شهر متفاوت است. خانهای سرسبز که در حیاطش یک هواپیما نگهداری میشود. پیرمند که حالا در راندن هواپیما بازنشسته شده است، به عنوان دوستی است تا داستان دیدارش با با شازده کوچولو را تعریف کند. دختربچه تمام روزها را با پیرمرد میگذراند و به داستان شازده کوچولو گوش میدهد. پیرمرد روزی مریض میشود و بهانهای میشود تا دختربچه با هواپیمای کوچک پیرمرد به سراغ شازده کوچولو برود. شازده در سیارهی آقای تاجر گرفتار شده است و کودکی و گذشته اش را فراموش کرده است. تاجر تماس ستارهها تبدیل به برق میکند و هرچه را که از نظرش ارزش ندارد در یک کارخانه شی بزرگ تبدیل به کالای سودمند میکند. همه در این سیارک با دیدن دختر بچه تعجب میکند و شازده او را به مدرسه میرود تا تبدیل به فرد مورد علاقهی تاجر شود. دختربچه با یادآوری گذشتهی شازده کوچولو و همراهی او تاجر را شکست میدهد. شازده پیش گل رز خودش باز میگردد که روزی عاشق او بوده است.
درباره این موارد گفتگو کنید
- چرا مادر دختربچه اصرار دارد که او حتما باید به آکادمی ورث برود؟ چه راههای دیگری برای دختربچه به جای رفتن به آکادمی ورث وجود دارد؟ آیا میتوان بدون مدرسه رفتن آدم موفقی بود؟ پیرمرد چه هدفی از دوستی با دختربچه دارد؟ چرا شازده کوچولو گذشتهی خود را فراموش کرده است؟ روابط شازده کوچولو و روباه چگونه شکل میگیرد؟
آنچه والدین باید بدانند
ویرایشانیمیشن شازده کوچولو داستان زندگی دختربچهای با مادرش را روایت میکند که در پی قبولی در یک آکادمی معتبر است. بعد از شکست اول او در مصاحبه آکادمیورث، مادرش تمام تلاش خود را میکند تا در طول تابستان دختر خود را برای شرکت در مصاحبهای دیگر آماده کند. مادر «برنامه زندگی»ای برای دختر تعریف میکند که تمام ساعات شبانهروز او در آن برنامهریزیشده است. همسایهی آنها اما پیرمردی است که خلاف همه رفتار میکند و قبلاً خلبان بوده است، این پیرمرد همچنین به دنبال یک دوست میگردد. پیرمرد، داستان شازده کوچولو و دیدارش با او را برای دختر تعریف میکند. دختر کاملاً تحت تأثیر این داستان قرار میگیرد و بیشتر وقت خود را با پیرمرد سپری میکند. در پایان داستان دختر هنگامی که متوجه میشود امکان دارد شازده کوچولو دیگر مانند سابق نباشد تصمیم میگیرد با هواپیمای پیرمرد به دنبال او برود، دختربچه در این کار موفق میشود و میتواند شازده کوچولو را به زندگی سابقش که همان کودکی صاف و بیآلایش است برگرداند.
فضای کلی این انیمیشن از نظم و انضباط فراگیر و نفوذناپذیر جامعه مدرن روایت میکند. تمام افراد این جامعه درگیر زندگی منظم روزمره هستند و در پیش روی خود هیچ راه گریز و گزیری از آن نمیبینند. دراینبین اما به نظر میرسد استفاده از شازده کوچولو و بهرهگیری از فضای رمانتیک این داستان تنها در جهت تقابل نمادین با جامعه انضباطی بازنمایی شده باشد.
درصحنههای گوناگون این انیمیشن شاهد آن هستیم که کودکی در مقابل بزرگسالی و قواعد آن قرار داده میشود، بهعنوانمثال در ابتدای شروع این انیمیشن راوی از کشیدن مار بوآ که فیلی را بلعیده میگوید و واکنشهای بزرگسالان به این تخیل و فهم کودکانه را ناشی از بدفهمیآنها معرفی میکند. در پایان این صحنه راوی که به نظر همان شازده کوچولو است، به توصیههای بزرگسالان مبنی بر پیگیری دیگر رشتهها مانند تاریخ، گرامر و... گوش میدهد و این را بهمنزلهی بزرگ شدن معرفی میکند. در همینجا واکنش بزرگسالان به نقاشی اول شازده کوچولو از مار بوآ که شبیه یک کلاه شاپو هست، در پاسخ به اینکه آیا با دیدن این نقاشی میترسند یا نه، میگویند: «چرا کسی باید با دیدن یک کلاه ترش بَرش داره؟»، این پاسخ نشان از وجود دنیایی با درکها، برداشتها و نیازهای متفاوت دارد. شما میتوانید به بهانه این انیمیشن درباره ی جهان ذهنی فرزندتان با گفتگو و دیالوگ اطلاعات بیشتری به دست بیاوردی و با او همراهی کنید تا برداشتهایتان از موضوعات مختلف به یک سطح برسد. مهمترین نکته این است که شما بتوانید با فرزندتان گفتگو کرده و دیالوگ برقرار کنید، از او دربارهی موضوعاتی بپرسید که احتمال میدهید نظر متفاوتی با شما داشته باشد. داشتن نظرات متفاوت الزاما اتفاق بدی نیست بلکه میتواند باعث شود تا رشد و شکوفایی فرزند شما از طریق خلاقیتش محقق شود؛ شما تنها باید راهنما و مربی او باشید تا اشتباه نکند.
نکتهی دیگر تأکیدی است که مادر دختربچه بر طی مراحل تحصیلی برای تبدیلشدن به فردی موفق دارد. مادر تمام تلاش خود را میکند تا فرزند خود در آکادمی معتبر ورث قبول شود و ادامه تحصیل دهد. او برای این کار برنامهی منظم و دقیقی برای تمامیساعات، دقیقهها و ثانیههای زندگی کودک خود تعریف میکند تا با طی کردن آنها بتواند «شایستگی خود را نشان دهد» و وارد آکادمیورث شود. مادر به کودک میگوید بعد از پشت سر گذاشتن این دوره و با پیش رفتن با «برنامه زندگی» در آینده «به يه آدمبزرگ فوقالعاده تبديل ميشی». این صحنه باید در کنار صحنهای دیگر در اواخر این فیلم قرار گیرد، آنجایی که دختربچه با هواپیمای پیرمرد به سیارکی افسرده، مرده و تاریک میرود تا به دنبال شازده کوچولو بگردد. مردم آن سیارک از وجود یک کودک در میانشان وحشت میکنند و حتی شازده کوچولو، او را به مرکز آموزشی میبرد تا تبدیل به فردی بزرگسال شود. در این قسمت میتوان به نظریات کاملاً جبری و کارکردگرایانه جامعهپذیری اشاره کرد. شما والدین به خوبی میدانید که الزاما راه رشد و پیشرفت فرزندتان از این راه میسر نیست، بسیاری از کودکان و نوجوانان تحت شرایط بسیار سخت روحی به رقابتهای علمیدچار میشود که در این انیمیشن به عنوان مصداق آزار یا خشونت روانی که در نهایت منجر به افسردگی دختربچه میشود آورده شده است.
فرزند نوجوان شما در این سنین در مرحلهی هویتیابی است. فرزندان شما تصوراتی دربارهی خود دارند و همچنین با انتظارات جامعه از خود مواجه میشوند؛ نوجونان تا امروز در سه پایگاه خانواده، گروه همالان و مدرسه نقشهایی را تجربه کردهاند که برای نقشیابی همراه با تنبیهها تشویقهایی بوده است. لازم والدین برای رسیدن فرزندشان به هویتی پخته و یکپارچه، تصورات و برداشتهای نوجوان از خود و انتظاراتی که جامعه از آنها را دارد را از طریق دیالوگ و برقراری ارتباط مستمر در طول زمان، تلفیق و یکپارچه کنند. اولین مرحله برای شما این است که بتوانید بفهمید فرزندتان چه تصوری از خود دارد تا او را کمک کنید.
هنگامی که دختربچه وارد مرکز آموزشی برده میشود کاملاً نمادین دستهای او به نیمکت مدرسه بسته میشود، تختهسیاه کنار میرود و پشت آن تونلی از چرخدندههای کارخانه نمایان میشود، دختربچه روی نیمکت به سمت این چرخدندهها حرکت میکند و از او «رضایتنامه قانوني به اين شرح که من تمام و کمال در اختيار تاجر قرار دارم» گرفته میشود. این اتفاق بهصورت کاملاً نمادین بیانگر آن است که آموزش رسمی همواره در پی تأمین نیروی کار سرمایهداری است. حتی هنگامی که کودک به کمک شازده کوچولو از کلاس فرار میکند، با تاجر روبرو میشود، تاجر ضمن تأکید بر اینکه باید همهچیز سودمند شود و دلیل اصلی حبس کردن ستارهها را به سود رساندن آنها، به پلیس که بازوی سرمایهداری نمایش داده میشود، دستور میدهد تا دختربچه را ببرند و فرآیند بزرگسالی را روی او اجرا کنند. با تحقق انقلاب صنعتی و دگرگونی در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی جوامع اروپایی، دستگاههای آموزشی نیز دگرگون شد و بهتدریج نوع خاصی آموزش رسمیکه بیشتر جدا از بنیادهای اخلاقی و مذهبی جوامع بود بر آنها حاکم شد. فلسفهی آموزش مفهومی دیگر یافت و دیگر تقدس علم برای علم از بین رفت. در چنین حالتی، آموزش فقط برای تهیه نیروی کار لازم و ماهر برای صنعت و اقتصاد، از طریق مجاری رسمیموردتوجه بوده است. از نظر چندی از اندیشمندان از جمله ایوان ایلیچ برنامه درسی برنامه درسی، در تعیین و بررسی جز به جز کل تجربیات کودک از طریق ترکیب فضا، زمان، موقعیت، محتوا، مجاورت، جدایی، محافظت، یکپارچگی و سلسلهمراتب، نقش استراتژیکی ایفا میکند.
والدین عزیز فرزندان شما ممکن است در حصار برنامه درسی برای رسیدن به موفقیت که همان آماده شدن برای کار در جامعه صنعتی است، کودکی و خلاقیت را از فرزندانتان گرفته است و اجازه نمیدهد تا در زمینههای مورد علاقه خودشکوفایی داشته باشند. وقت آن رسیده است که شما این واقعیت را درک کنید و بتوانید در کنار الزامات آموزش فرزند خود را راهنمایی کنید که همیشه رسیدن به موفقیت در گرو به کار گرفته شدن در یک شغل مشخص نیست. فرزند شما میتواند با بهرهبرداری از استعدادها و تواناییهای خود راههای جدید را تجربه کند.
فرزندان نوجوان شما در این سن به دنبال روابط احساسی هستند و ممکن است اولین «عشق» زندگی خود را تجربه کنند! شما به گونهای عمل نکنید که فرزندتان از گفتگو در این باره با شما فراری و ترسان باشد. این انیمیشن روابط احساسی و عاشقانه بین شازده کوچولو، گل رز و روباه را با ادبیاتی مانند «اهلی کردن» و «مراقبت از گل»، که در کتاب شازده کوچولو هم ذکر شده، نمایش میدهد. این بخشها را بهانه کنید برای گفتگو با فرزندانتان در این موضوع مهم. اگر راهکارهای درست به نوجوانان داده نشود، میتواند به زودی مشکلات زیادی ایجاد کند.
در نظر داشته باشید که اگر والدین از هم جدا شده باشند، جایگاه دختربچه برایشان خیلی ملموس خواهد بود. همچنین دوستی دختر با پیرمرد همسایه که خیلی از او بزرگتر است و به دنبال آن پنهان کردن از مادر از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. والدین باید مراقب شکل گیری این روابط از سمت نوجوانان با افراد بزرگتر باشند و با ایجاد فضای صمیمی مانع از شکل گیری دوستیهای سودجویانه شوند.
این فیلم با سطح خشونت، ترس و ناهنجاری اجتماعی بسیار پایین و از طرفی با پیامهای مثبت فراوان میتواند انیمیشنی آموزنده برای نوجوانان شما باشد.
دیدگاههای کاربران
دیدگاهی ثبت نشده است.