درباره فیلم
سینمایی «جنگهای تابستانی» اثری از مامورو هوسوداست که در سال 2009 با موضوع جنگهایی در فضای مجازی منتشر شده است. این انیمه نیز مانند «بل» اثر دیگری از همین کارگردان با محوریت خانواده نگاهی رو به آینده نسبت به نوآوریهای فناوری دارد. داستان این انیمه با تمرکز بر خانوادهی پرجمعیت ناتسوکی دنبال میشود. هنگامی که همهی اعضای خانواده برای تولد مادربزرگ دور هم جمع میشوند، هکشدن پلتفرمی بهنام اوز، در کشور هرجومرج بهوجود میآورد و حتی تا نابودی جهان نیز پیش میرود. دو شخصیت اصلی داستان، ناتسوکی و کنجی با کمک خانواده تلاش میکنند جهان را نجات دهند. مادربزرگ نیز نقش مهمی در هدایت خانوادهاش برای خروج از این بحران دارد و از شخصیتهای محبوب و مثبت اثر است. در این انیمه عشق دوران نوجوانی بهتصویر کشیده میشود، بنابراین تماشای آن برای افراد زیر 13 سال توصیه نمیشود.
تصاویر فیلم
پیشنهادهای مشابه
نمایش همهنقد و بررسی
معتبر: این تحلیلها بهترین و دقیقترین نتایج رو دارن! ما دادههای کافی و باکیفیت داشتیم و هوش مصنوعی ما نتایج مناسبی رو برای این دسته از فیلمها بهمون داده.
خشونت: خیلی کم
ترس: متوسط
ناهنجاری اجتماعی: متوسط
الگوی مثبت: زیاد
پیام مثبت: زیاد
خلاصه فیلم
ویرایشناتسوکی، دختری دبیرستانی است که به مناسبت تولد نودسالگی مادربزرگش، قصد دارد به روستای اجدادیشان برود. او از پسر همکلاسیاش، کنجی، میخواهد که او را همراهی کند تا نقش نامزدش را بازی کند. کنجی یک نابغهی ریاضی است و مسئول حفاظت از امنیت «اوز» است.
موازی با این داستان، دنیای مجازیای به نام اوز وجود دارد که بسیاری از مشاغل و خدمات دنیای واقعی در آن فعالیت میکنند. طولی نمیکشد که کنجی ناخواسته باعث هکشدن اوز میشود و مجرم شناخته میشود. اما درحقیقت «وابیسکه» عموی ناتنی ناتسوکی، با پولی که از مادربزرگ گرفته بود، به آمریکا مهاجرت کرده است و در آنجا یک هوش مصنوعی را طراحی میکند و در اختیار ارتش آمریکا قرار میدهد که برای اولینبار بهصورت آزمایشی بر روی اوز امتحان میشود. این هوش مصنوعی، حساب کاربری میلیونها کاربر را هک میکند و اطلاعات را به هم میریزد.
هرجومرج دنیای اوز را فرا میگیرد و طبیعتاً این اتفاق زندگی واقعی مردم ژاپن را مختل میسازد. درخواستهای متعددی برای اورژانس و آتشنشانی فرستاده میشود که همگی آنها بیهوده و بهدلیل نقص اوز رخ داده است و یا ترافیکهای سنگین تا کیلومترها پدید میآید.
مادربزرگ ناتسوکی، که در این شرایط خانوادهی خود را مسئول این مشکلات میداند، سعی میکند خانواده را اداره کند و به افراد انگیزه دهد تا کارشان را درست و خوب پیش ببرند چراکه جان مردم در خطر است. کمی بعد مادربزرگ ناتسوکی، که اوضاع جسمیاش از طریق اوز توسط پزشکش رصد میشده از دنیا میرود، زیرا اختلال در اوز سبب شد دکترش اطلاعی از وضع جسمی او نیابد.
اوضاع جهان وخیمتر از قبل میشود. کنترل ماهوارهی ژاپنی، که از ابتدای داستان مورد توجه بوده، بهدست همان هوش مصنوعی میافتد و در یک ساعت آینده، روی یکی از رآکتورهای هستهای ژاپن سقوط خواهد کرد و این به نحوی میتواند پایان جهان باشد.
حال که خانوادهی بزرگ ناتسوکی دور هم جمعاند، کنجی که یک نابغهی ریاضی است، با الهام از مادربزرگ تصمیم میگیرد تا اوز را از دست تبهکارانی که مسئول این اتفاق بودهاند نجات دهد و تمامی خانواده را در این راه بسیج میکند.
خانوادهی ناتسوکی با هوش مصنوعی وارد بازی میشوند. این بازی یک بازی کارتی سنتی و تقریباً فراموششدهی ژاپنی است. کمکم مردمی از سرتاسر جهان به این بازی میپیوندند و هوش مصنوعی را شکست میدهند.
درنهایت نیز نامزدی ناتسوکی و کنجی نیز به واقعیت میپیوندد.
درباره این موارد گفتگو کنید
- درباره تاثیر فضای مجازی بر زندگی واقعی با فرزند خود صحبت کنید. از او بپرسید که چگونه فضای مجازی میتواند زندگی انسان را تغییر دهد؟ آیا خودش تا بهحال در این شرایط قرار گرفته است؟ چگونه میتوان در کنار استفاده از مواهب این فضا از آسیبهای آن کاست؟ شخصیتها در این داستان چگونه توانستند از آسیب بیشتر به انسانها جلوگیری کنند؟ نقش مادربزرگ را در این اثر چگونه میبینید؟ آیا سالمندان میتوانند الگوی خوبی برای خانواده باشند؟ خلاصه: در خصوص تاثیر فضای مجازی بر زندگی و فرهنگ انسان و نحوهی مواجهه با آسیبهای آن با نوجوانان صحبت کنید.
آنچه والدین باید بدانند
ویرایشسینمایی «جنگهای تابستانی» اثر کارگردان معروف ژاپنی مامورو هوسودا، انیمهای با شخصیتهای نوجوان است که جهان را بهشکل خاصی از نابودی نجات میدهند. وقتی که شخصیتها برای نجات دنیا یک بازی سنتی را در فضای مجازی به اجرا درمیآورند، بازگشت به سنت و نیاز به آن کاملاً احساس میشود. درواقع همین روی آوردن شخصیتها به بازیهای سنتی در فضای دیجیتال بود که توانست جهان را از خطر نابودی نجات دهد. مردم زیادی نیز از سراسر جهان در این بازی ناتسوکی را همراهی میکنند که این موضوع میتواند پیامآور اتکا به گذشته، اتحاد و تلاش جمعی برای نجات دنیا باشد.
از سوی دیگر، حضور مادربزرگ نیز بهنوعی دیگر میتواند این پیام را به مخاطب انتقال دهد که هرچه جهان بهسمت پیشرفت و تکنولوژی پیش میرود ما انسانها برای رسیدن به راهحلهای درست بیشتر به گذشته و میراثهای باقیمانده از آن احتیاج پیدا میکنیم. تصویری که این اثر از یک سالمند ارائه میکند، فردی تیزبین و بااراده است. او توان رهبری یک خانواده را دارد و از این طریق میتواند حتی به حل بحرانهای جامعهاش کمک کند. شاید این تصویر با آنچه که همواره در رسانهها میبینیم متفاوت باشد، از همین روی از منظر تربیتی بسیار ارزشمند است و بهتر است که والدین ذهن فرزندان خود را برای رسیدن به این پیامها هدایت کنند.
در این اثر عشق دوران نوجوانی مطرح است که منجر به نمایش چند صحنهی ناهنجاری میشود. این موارد چندان در خط داستانی تاثیرگذار نیستند. توصیه میشود والدین با توجه به سن حساس نوجوانان از نسخهی پالایششده استفاده کنند. از سوی دیگر، نمایش چندین ماجرای موازی با عناصر متنوع و همچنین پیامهای نهچندان سادهی این اثر باعث میشود تا تماشای آن برای افراد بالای 13 سال مناسبتر باشد.
خلاصه:
این اثر میتواند دیدی منتقدانه نسبت به فضای مجازی به فرزندان بدهد، اما از طرفی ماجراهای موازی متعدد و شخصیتهای بسیار ممکن است ذهن نوجوان را از پیام کلی اثر دور کند، بنابراین پس از تماشای آن لازم است دربارهی پیامهای اثر با آنها گفتوگو کرد. به دلیل مواردی از ناهنجاری لازم است برای نوجوانان از نسخهی پالایششده استفاده شود.
دیدگاههای کاربران
دیدگاهی ثبت نشده است.