درباره فیلم
در این انیمیشن، باربی در نقش «مرلیاه» حضور دارد. او هنگام مسابقهی موجسواری با اتفاقات غیرمنتظرهای که پیش میآید، هویّت واقعی خود را کشف میکند. مرلیاه متوجه میشود نیمی انسان و نیمی پری دریایی است و برای نجات مادرش، باید به شهر دریایی اوشیانا برود. این محصول در ژانر فانتزی و ماجراجویی ساخته شده و شخصیت اصلی آن با مسئلهی مسؤلیتپذیری مواجه است.
تصاویر فیلم
پیشنهادهای مشابه
نمایش همهنقد و بررسی
معتبر: این تحلیلها بهترین و دقیقترین نتایج رو دارن! ما دادههای کافی و باکیفیت داشتیم و هوش مصنوعی ما نتایج مناسبی رو برای این دسته از فیلمها بهمون داده.
خشونت: خیلی کم
ترس: خیلی کم
ناهنجاری اجتماعی: کم
الگوی مثبت: کم
پیام مثبت: کم
خلاصه فیلم
ویرایشدختری به نام مرلیاه هنگام مسابقهی موجسواری، متوجه میشود رنگ موهایش تغییر کرده و علاوهبراینکه میتواند زیر آب نفس بکشد، توانایی صحبت با یک دلفین را نیز دارد. دلفین به او توضیح میدهد که مادرش علاوهبراینکه یک پری دریایی است، ملکهی قبلی اوشیانا نیز هست که به طرز عجیبی ناپدید شده است. اکنون «اریس» خالهی مرلیاه، تاج و تخت را به دست آورده و مستبدانه به مردم زور میگوید و او تنها کسی است که میتواند مردم شهر را نجات بدهد.
مرلیاه برای نجات مادرش با دلفین، راهی اوشیانا میشود اما هدف او این است که مادرش به او کمک کند تا از پری دریایی بودن خلاص شود. بالاخره او وارد شهر شده و با دو دختر پری دریایی آشنا میشود. آنها به او کمک میکنند تا یک دم برای مخفیکردن پاهایش فراهم کند. این دختران مرلیاه را نزد پیشگوها میبرند. پیشگوها به مرلیاه میگویند برای سرنگونی اریس، نیازمند شانهی بهشتی، ماهی آرزو و گردنبند محافظ اریس است.
بعد از ماجراجوییهایی، او موفق به پیداکردن شانهی بهشتی، ماهی آرزو و گردنبند محافظ اریس میشود اما مأموران اریس او را دنبال کرده و درون گرداب میاندازند. مرلیاه از ماهی آرزوها کمک میطلبد و ماهی به او میگوید که میتواند نیمهی پری دریایی وجود او را پاک و به خشکی برساند. اما مرلیاه این پیشنهاد را رد کرده و نسبت به مردم شهر احساس مسئولیت میکند.
در این لحظه، یک دم به مرلیاه داده میشود که میتواند از گرداب فرار کند. درنهایت او موفق میشود اریس را درون همین گرداب به دام بیندازد. مرلیاه مادرش را از زندان آزاد میکند. مادرش به او یک گردنبند جادویی میدهد که هرموقع خواست میتواند انسان یا پری دریایی باشد. بعد از این اتفاق، او به خشکی و نزد پدربزرگش بازمیگردد.
درباره این موارد گفتگو کنید
- میتوانید درمورد «مصرفگرایی» با فرزندتان گفتوگو کنید. سرمایهداری چگونه مصرفگرایی را به فرهنگ مردم تبدیل میکند؟ این مسئله بهوضوح در این انیمیشن مشخص است. نشان دادن فروشگاههای شیک و رنگارنگ و دخترانی که درحال خرید هستند، مخاطبان را به چه سمتی سوق میدهد؟ این انیمیشن، چه اندازه مخاطبان را به خرید محصولات باربی از عروسک گرفته تا لوازمی با تصویر باربی، ترغیب میکند؟ «مسئولیتپذیری» از نکات مثبت داستان است. درمورد این موضوع، میتوانید با فرزندتان صحبت کنید. مرلیاه میتوانست با کمک «ماهی آرزو» از گرداب نجات پیدا کند، چه علتی باعث شد او تنها به فکر خود نباشد؟ چرا او کمک به مردم را انتخاب کرد؟ آیا کسی او را مجبور به این کار کرده بود؟ از فرزند خود بپرسید برداشت او از مردم شهر اوشیانا چگونه است؟ نقش آنها را چگونه ارزیابی میکند؟ چرا مردم شهر برای نجات خود، هیچ کاری نمیکردند و منتظر مرلیاه بودند. همانطوریکه مرلیاه نسبت به اقیانوس و ساکنان آن احساس مسئولیت میکرد و برای خود وظایفی قائل بود، آیا ساکنان (همان پریهای دریایی) نیز نباید نسبت به سرنوشت خود و جایی که در آن زندگی میکنند حس مسئولیت داشته باشند؟ خلاصه: میتوانید درمورد «مصرفگرایی» و «مسئولیتپذیری» که جزو اصلیترین پیامهای داستان است با فرزندتان گفتوگو کنید.
آنچه والدین باید بدانند
ویرایش«باربی» یکی از معروفترین عروسکهای مدل، در دنیای اسباببازیهاست که اولینبار در سال 1959 تولید شد. برخلاف بقیهی عروسکها که چهرهای کودکانه دارند، باربی، چهره و اندام یک بزرگسال را دارد. ساخت انیمیشنهای باربی، در راستای تبلیغات این عروسک و لوازم و تجهیزات کودکان و نوجوانان است. در این انیمیشن، شاهد تبلیغات برندهایی همچون «Sephora» که شرکت بزرگ لوازم آرایش است و نیز «Fred Segal» که یک فروشگاه مد است خواهیم بود.
ترویج «مصرفگرایی» در این محصول بهصورت چشمگیری به نمایش گذاشته میشود. اولین تصویری که از شهر اوشیانا به مخاطب نشان داده میشود، فروشگاههای پرزرقوبرق با کالاهای رنگارنگ است و همینطور دخترانی که با ذوق و شوق درمورد خریدهای خود صحبت میکنند. حتی دوستان مرلیاه نیز فقط درحال خرید و خوشگذرانی هستند.
موضوع دیگر ظاهر شخصیتهاست. دختران همگی چهرههای زیبا و بسیار ایدئال داشته و در تمام لحظات، با لباس نیمهبرهنه حضور دارند. ظاهر شخصیتها بهگونهای است که انگار اندام و ظاهر آنها، یک نمونهی استناندارد برای همهی دختران است. مخاطبان ممکن است با تماشای این انیمیشن، نگاه منفی نسبت به ظاهر خود داشته باشند و احساس ناامیدی کنند.
باید توجه داشت این انیمیشن ظرفیت تقلیدپذیری بالایی از طرف کودکان و نوجوانان دختر دارد؛ الگوگیری از کاراکتر باربی، صرفاً در ظاهر او خلاصه نمیشود بلکه این کاراکتر، یک «سبک زندگی» جدید که برخواسته از فرهنگ «مدگرایی» و «تجملات» است، به مخاطب عرضه میدارد. بهتر است با فرزندتان با رویکردی منتقدانه، درمورد مصرفگرایی و سرمایهداری صحبت کنید، یکی از ابزارهای تروج مصرفگرایی «تبلیغات» است. بهعنوانمثال در همین انیمیشن ما شاهد تبلیغ دو نمونه از تولیدکنندههای حوزهی پوشاک و آرایش هستیم. صحبت در مورد این مباحث، باعث رشد تفکر نقادانه در نوجوانان شده و دید آنها را نسبت به موضوعات مختلف پیرامون زندگی، بازتر و واقعبینانهتر میکند.
خلاصه: این انیمیشن، توجه مخاطب را بیشتر به سمت ظاهر افراد سوق میدهد و ازطرفدیگر، تجملات و مصرفگرایی، بهعنوان یک فرهنگ زیبا و معقول قلمداد شده است.
دیدگاههای کاربران
دیدگاهی ثبت نشده است.