ورود
Arrival
فیلم «ورود» محصول ۲۰۱۶ و در ژانر علمی-تخیّلی است که مخاطب آن بزرگسال میباشد. در این اثر شاهد همکاریِ ارتش با یک زبانشناس (لوییس) و یک فیزیکدان (ایوان) برای ارتباطگیری با بیگانگانی که به زمین آمدهاند هستیم. ترس و همچنین پیام/الگو مثبتِ این فیلم قابل توجه است.
در سراسر فیلم شاهد درگیری زمینیها با بیگانگان و تلاش سردمداران جهان در آسیبزدن و اخراج بیگانگان از زمین هستیم. در سکانسی حملهی سربازان ارتش به سفینه بیگانگان و منفجرکردن آن، که موجب بیاعتمادی بیگانگان گشت و همچنین پرتاب و بیهوششدن لوییس و ایوان را داریم. ضمناً به موجب حضور بیگانگان و ترس زمینیها، در سکانسهای متعدد شاهد غارت شهرها توسط مردم و شکلگیری تظاهرات و شورشها هستیم. تصادف ماشینها، نمایش اسلحه و بدرفتاری هانا با مادرش از دیگر مصادیق خشونت در این اثر میباشند. بیشتر این شاخصها منجمله تقابل زمینیها و بیگانگان، تقبیح و یا پشیمانی به دنبال داشته و ضمناً تمام خشونتها از سوی گروههای بزرگ مانند مردم یا نظامیان صورت میگیرد.
در سراسر فیلم با نمایش موجودات و اشیاء ناشناخته (بیگانگان و سفینهها) مواجه هستیم که موجب ترس و اضطراب مخاطب میگردد. در سکانسهای متعدد غم و ناراحتی لوییس (شخصیت اصلی) را نسبت به بیماری و ازدستدادن فرزندش و همچنین ترکشدن توسط همسرش شاهد هستیم. همچنین ترس و اضطراب او نسبت به اتفاقات جهان و حضور بیگانگان قابلتوجه میباشد. در تعدادی از سکانسها نیز بیماری و مرگ هانا را شاهد هستیم که برای مخاطب تأثربرانگیز بوده و با توجه به اینکه در بستر خانواده اتفاق افتاده و قربانی شدن یک دختربچه را شاهد هستیم، احساسات مخاطب برانگیخته میشود. علاوهبر موارد ذکرشده، نمایش صحنههای مربوط به فرار، غارت و شورش توسط مردم بهصورت متمرکز، دلهره و نگرانیِ خاصی دربردارد. ضمناً در چند مورد جزئی شاهد صداهای ناگهانی مانند شلیک به سفینه و یا حضور هلیکوپتر در خانه لوییس هستیم. موسیقی دلهرهآور نیز در سراسر فیلم وجود دارد.
از مهمترین نمونههای ناهنجاری اجتماعی در این اثر میتوان به نمایش و مصرف مشروبات الکلی، پوشش نامناسب خانمها ازجمله لوئیس، لمس و درآغوشگرفتن لوییس و ایوان اشاره کرد که اکثراً از سوی شخصیت اصلی رخ داده و صحنههای مربوط به آنها کوتاه و گذرا بودهاند. از دیگر مصادیق مهم میتوان به بیاعتمادی زمینیها به بیگانگان و تلاش برای آسیبزدن و اخراج آنها از زمین اشاره کرد و همچنین متحدنشدن کشورها برای بهاشتراکگذاری اطلاعات درمورد بیگانگان از دیگر نمونههای ناهنجاری میباشد که همگی مورد نکوهش و پشیمانی قرار گرفتند.
پشتکارداشتن و همچنین ریسکپذیری لوییس مهمترین پیام/الگوی مثبت موجود در این فیلم است. اعتماد کشورها به یکدیگر و همچنین به بیگانگان و اتحاد زمینیها با یکدیگر و بهاشتراکگذاری اطلاعات نیز از دیگر پیام/الگوهای مثبت فیلم هستند. ابراز علاقه، وقتگذاشتن و تشویق و حمایت لوییس نسبت به دخترش و همچنین اعتمادداشتن و یاریکردن لوییس توسط ایوان از دیگر مصادیق پیام/الگوی مثبت این اثر است.
پشتکارداشتن و همچنین ریسکپذیری لوییس مهمترین پیام/الگوی مثبت موجود در این فیلم است. اعتماد کشورها به یکدیگر و همچنین به بیگانگان و اتحاد زمینیها با یکدیگر و بهاشتراکگذاری اطلاعات نیز از دیگر پیام/الگوهای مثبت فیلم هستند. ابراز علاقه، وقتگذاشتن و تشویق و حمایت لوییس نسبت به دخترش و همچنین اعتمادداشتن و یاریکردن لوییس توسط ایوان از دیگر مصادیق پیام/الگوی مثبت این اثر است.
خلاصه فیلم
ویرایشلوییس که متخصص زبانشناسی بوده و در دانشگاه مشغول تدریس است، با خبری ناگهانی متوجه میشود که در سراسر جهان اتفاقاتی درحال رخدادن است و اشیائی ناشناخته وارد کرهی زمین شدهاند. با بررسیهای انجامشده نتیجهگیری میشود که بیگانگان فضایی در قالب ۱۲ سفینه و در کشورهای مختلف فرود آمدهاند. ارتش آمریکا با جمعکردنِ نیروهای مختلف ازجمله لوییس که دانش زبانشناسی داشته و ایوان که یک فیزیکدان است، سعی بر ارتباطگیری با بیگانگان و فهم قصد آنها از ورود به زمین دارند. هر یک از کشورها به شیوهی خود به ارتباطگیری با بیگانگان پرداخته و آمریکا نیز با استفاده از زبانشناسیِ بیگانگان و تفسیر مفاهیمِ بیانشده، به پیشرفتی نسبی میرسند. با ترس و کارشکنیِ تعدادی از سربازانِ ارتش، سفینهی بیگانگان دچار انفجار شده و موجب بیاعتمادیِ بیگانگان و فاصله گرفتنِ آنها از زمینیها میشود. با تلاشِ کشورهای دیگر به رهبریِ چین نسبت به مقابله با بیگانگان و اخراج آنها از زمین، لوییس دچار نگرانی شده و به دنبال چاره میگردد. لوییس که به عدمِ تخاصمِ بیگانگان معتقد است، سعی بر رفع کدورت و ارتباطگیری مجدد با بیگانگان دارد و در ملاقاتِ تکیِ خود با آنها، متوجه مفاهیم عمیقی درمورد زبان و ارتباطگیری و «زمان» میشود. همچنین او متوجه میشود که دارای تواناییِ دیدنِ آیندهی خود است و همسر و فرزند و بیماری/مرگ فرزندِ خود را مشاهده میکند. لوییس با یادآوریِ آینده راهحلی یافته و در تماس با رییسجمهور چین و بیان نکاتی از گفتوگوی شخصیِ وی با همسرش، نظر او را تغییر داده و از تقابلِ چین و به دنبالِ آن دیگر کشورها با بیگانگان جلوگیری میکند. در انتها و هرچند لوییس از وضعیتِ آیندهی خود (ترکشدن توسط همسرش و مرگ فرزند) آگاه است، با ایوان ارتباط گرفته و درکنارِهم به تعامل با بیگانگان و همچنین تشکیل خانواده میپردازند.
درباره این موارد گفتگو کنید
- از مهمترین نکاتی که باید مورد توجه والدین قرار گیرد میتوان به «خشونت» و «ترس» موجود در فیلم با توجه به حساسیت کودکان نسبت به این موارد اشاره کرد. کودکان در سنین ۱۰ الی ۱۲ سال دارای تفکر انتزاعیتر بوده و درعینِحال که میتوانند با مواردِ تخیّلی و ترسناکِ بیانشده در فیلم کنار بیایند، همچنان از برخی صحنهها ترسیده و ممکن است منجر به کابوس دیدن آنها شود. والدین با توجه به شناختی که از روحیهی فرزند خود دارند و همچنین با نظارت مستقیم بر تماشای فیلم، از این مواردِ مخرّب جلوگیری نمایند. نظارت بر ناهنجاریهای موجود در فیلم نیز توصیه شده و والدین با بیان دلایل شرعی و علمی کافی و با زبانی ساده، ناهنجاریهای موجود را تقبیح نموده و نتایج مخرب آنها را گوشزد کنند. ضمناً والدین میتوانند با بیان نمونههای ساده، موارد علمیِ تشریح شده در فیلم را برای فرزند خود مقایسه کرده و تحریفی یا اغراقآمیز بودنِ آنها را برای او متذکر شوند. ازجمله سوالاتی که برای چالشیترکردنِ بحث با فرزندتان میتوانید داشته باشید، به موارد زیر اشاره میکنیم: - به نظرت دلیل بیاعتمادی زمینیها به بیگانگان چه بود؟ - کدام ویژگیِ لوییس را خیلی دوست داشتی؟ - به نظرت چرا کشورها با یکدیگر متحد نشدند و اطلاعاتِ مربوط به بیگانگان را اشتراکگذاری نکردند؟ - اگر یکی از عزیزانت مانند «هانا» دچار بیماریِ سختی شود، واکنش تو چه خواهد بود؟ - به کدام بخش از علوم بیشتر علاقه داری؟ دوست داری در آینده در چه رشته و شغلی فعالیت داشته باشی؟ خلاصه: نظارت بر ترسِ موجود در فیلم به دلیل حساسیت کودکان نسبت به صحنههای ترسناک و موجودات ناشناخته و همچنین مقایسه و شرح دلایل علمی و اشاره به عدم تطابق محتوای فیلم با واقعیت.
آنچه والدین باید بدانند
ویرایشفیلم «ورود» محصول ۲۰۱۶ و در ژانر علمی-تخیلی میباشد که مخاطب آن بزرگسال است. این فیلم موفقیتهای چشمگیری داشته و برنده و نامزد جوایز مختلف در گلدنگلوب و اسکار بوده است. تمرکز فیلم بر فضاییها و ارتباط میان زمینیها با بیگانگان است. میزان خشونت فیلم در حد کمی بوده و بیشتر شامل سکانسهای مربوط به تقابل زمینیها و بیگانگان و تلاش انسانها برای آسیبزدن و اخراج فضاییها از زمین میشود. همچنین صحنههایی از شلیککردن، انفجار، پرتابشدن و همچنین شورش و غارتگری توسط مردم را شاهد هستیم. والدین محترم میتوانند در حد لزوم و با زبانی ساده، علل تظاهرات مردم و اعتراض آنها به وضع موجود را برای فرزند خود توضیح داده و روشهای مسالمتآمیزِ بیان دیدگاه و اعتراض را برای او شرح دهند. میزان ترس فیلم در حد متوسطی بوده و و اصولاً مربوط به نمایش موجودات و اشیای ناشناخته (بیگانگان و سفینه) میشود؛ ضمناً نگرانیها و ترس شخصیت اصلی (لوئیس) نسبت به بیماری و مرگ فرزند خود و همچنین حضور بیگانگان در زمین، قابل ذکر میباشد. والدین عزیز توجه داشته باشند که با عنایت به موضوع حساسیت کودکان نسبت به ترس و نگرانیها به ویژه دوری از خانواده و از دست دادن عزیزان (با تمرکز بر بیماری و مرگ هانا در فیلم) لزوم ابراز محبت و همدردی نسبت به فرزند وجود دارد. همچنین توصیه میشود که والدین با زبانی ساده و با بیان استدلالهای علمی و منطقی، فرزند خود را نسبت به موارد ناشناخته و تخیلیِ بیان شده در فیلم به درستی آگاه ساخته و عدم تطابقِ موردیِ محتوای فیلم با واقعیتِ موجود را برای او شرح دهند. میزان ناهنجاری دینی فیلم اندک بوده و به مواردی چون نمایش و مصرف مشروبات الکلی، پوشش نامناسب خانمها، روابط محرم و نامحرم بین شخصیتهای اصلی (لوییس و ایوان) محدود میگردد. ناهنجاری اجتماعی با موارد ناهنجاری دینی همپوشانی داشته و علاوهبر آنها شامل مواردی چون آسیبزدن زمینیها به بیگانگان و بیاعتمادی موجود و همچنین عدم اتحاد کشورها در اشتراکگذاری اطلاعات میشود. والدین محترم ضمن تقبیح ناهنجاریها و با ارائه دلایل شرعی و علمی مناسب برای تشریح آنها، رفتارهای مناسبِ جایگزین را برای فرزند خود شرح دهند؛ بیان علل بیاعتمادیها و عدم اتحادها و اشاره به نتایج مخرّبِ آنها نیز میتواند مفید واقع شود. نکات آموزشی مطرحشده در فیلم بسیار اندک بوده و محدود به نکاتی در حوزههای زبانشناسی و فیزیک میباشد که اکثراً به شکلی غلط و یا تخیلگونه مطرح میگردند. توصیه میشود که والدین ضمن اشاره به غلط بودنِ برخی نکات و گوشزد کردن این نکته به فرزندان که همهی نکاتِ مطرح شده در فیلمها حتی در حوزهی علوم و تکنولوژی نمیتوانند صحیح باشند، فرزند خود را نسبت به کشف و فهم مطالب از منابع صحیح تشویق نمایند. پیام و الگوی مثبتِ مطرحشده در فیلم قابلتوجه بوده و ذکر مواردی چون پشتکارداشتن شخصیت اصلی (لوییس) برای انجام امور و رسیدن به اهداف خود، لزوم اعتمادکردن و اتحادداشتن (اتحاد کشورها، اعتماد میان زمینیها و بیگانگان)، ابراز علاقه و حمایت و تشویق نسبت به اطرافیان (لوییس نسبت به هانا، ایوان نسبت به لوییس) ازجمله مصادیقِ آن میباشد. والدین عزیز ضمن تشویق فرزند خود نسبت به الگوگیری از این پیامهای مثبت، با ابراز محبت و حمایت نسبت به فرزند خود و همچنین بیان نتایج مثبت اعتمادکردن و اتحادداشتن، حس همدلی و آرامشخاطرِ لازم را به فرزند خود القا کرد و همچنین الگوی مناسبی را برای فرزند خود ارائه کنند. خلاصه: ابراز علاقه و حمایت نسبت به فرزند به دلیل وجود ترس و نگرانیِ قابلتوجه در فیلم و همچنین تمرکز بر پیام/الگو مثبت ارائهشده بهویژه پشتکارداشتن و اعتمادکردن.